Prace uczniów przygotowane na lekcji języka polskiego

Lekcje dotyczące „Kandyda…” w klasie pierwszej liceum o profilu rozszerzonym przemieniły się dla uczniów w wędrówkę, podróż do własnego Eldorado.

Na zajęciach uczniowie zapoznali się z utworem Woltera, tworząc mapę myśli świata przedstawionego. Poznali także życiorys i poglądy tego oświeceniowego myśliciela. Potem nadszedł czas, by zrobić krok dalej i przygotować opis własnego idealnego miejsca, wymarzonego Eldorado. Wstępem do pracy było wybranie z utworu Woltera sentencji, myśli, cytatów i zapisanie ich na kolorowych kartkach, a następnie wklejenie do zeszytu. Potem uczniowie tworzyli opisy własnego Eldorado, wpisującego się w przygotowane przez nich sentencje: W mojej krainie Eldorado wszyscy żyją w zgodzie z naturą, spokojnie, bez pośpiechu (Ania), Moim Eldorado jest kraina, w której nikt nie byłby nikomu wilkiem, każdy traktowałby się z należytym szacunkiem (Oliwia), W moim Eldorado nikt nie mógłby powiedzieć, że jest „dużo zła na tej ziemi” (Kamila).

Ostatnim etapem pracy na zajęciach było opracowanie motywu wędrówki, czyli zebranie wiadomości, który bohater, w jakiej epoce, gdzie i po co podróżował oraz jakie zdobył doświadczenia. Gotowym opracowaniem motywu miał być stworzony przez uczniów określony schemat. Mogli też pracować, wykorzystując materiały dostarczone przez nauczyciela.

Lekcje pozwoliły uruchomić wyobraźnię uczniów, rozwijały kreatywność, a także były doskonałą powtórką wiedzy dotychczas zgromadzonej, na pewno przydatnej do egzaminu maturalnego.

EG